Katalog artyst闚

Andrzej Fydrych

AUDIUS XXX (2014), technika mieszana, p堯tno, 80 x 120 cmAUDIUS XXIX (2014), technika mieszana, p堯tno, 80 x 120 cmAUDIUS XXXII (2014), technika mieszana, p堯tno, 80 x
AUDIUS XXIV (2013), technika mieszana, p堯tno, 100 x 190 cmAUDIUS XXV (2013), technika mieszana, p堯tno, 100 x 190 cmAndrzej Fydrych 1 Istnienie I collografia, wypuk這druk
Fydrych Andrzej 1 Istnienie II collografia, wypuk這druk Fydrych Andrzej 1 Istnienie IV collografia, wypuk這druk Kszta速 pewnego d德i瘯u
Kszta速 pewnego d德i瘯uMedytacja I, collografia, wypuk這druk, 20 - 15 cm, 2011Medytacja II, collografia, wypuk這druk, 20 - 15 cm, 2011

 Urodzony w 1983 roku w υdzi, obecnie mieszka i tworzy w podódzkich Koluszkach. Absolwent Wydzia逝 Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pi瘯nych im. W豉dys豉wa Strzemi雟kiego w υdzi, na której w 2009 roku obroni dyplom w Pracowni Technik Drzeworytniczych i Ksi捫ki Artystycznej u prof. Andrzeja Mariana Bartczaka z aneksem w Pracowni Malarstwa prof. Wojciecha Ledera oraz w Pracowni Technik Wkl瘰這drukowych prof. Krzysztofa Wawrzyniaka. W 2010 roku podj掖 prac pedagogiczn w macierzystej uczelni jako asystent profesora Bartczaka na Wydziale Grafiki i Malarstwa w Pracowni Malarstwa I „Otwarta ksi璕a”.

Od czasów studiów bierze aktywny udzia w ró積orodnych projektach artystycznych, z sukcesami uczestnicz帷 w polskich i mi璠zynarodowych wystawach i konkursach. Laureat nagrody Miejskiej Galerii Sztuki w υdzi oraz Mi璠zynarodowego Centrum Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino we W這szech w XXIV Konkursie im. W豉dys豉wa Strzemi雟kiego (2007); II nagrody na XI Mi璠zynarodowym Biennale Grafiki Caixanova w Ourense w Hiszpanii (2011); III nagrody w konkursie „Obrazy sacrum” w Wadowicach (2008); nominacji do nagrody w XIV Mi璠zynarodowym Biennale Ma貫j Formy Graficznej i Ekslibrisu w Ostrowie Wielkopolskim (2011); ódzkiej Eureki – nagrody ódzkiego Towarzystwa Naukowego za wybitne osi庵ni璚ia naukowe, artystyczne i techniczne (2012). Trzykrotny uczestnik Mi璠zynarodowego Triennale Ma貫 Formy Grafiki Polska-ód’2008, 2011 i 2014, swoj twórczo嗆 prezentuje równie indywidualnie, ostatnio w Muzeum Miasta υdzi w ramach interdyscyplinarnego projektu „S造szenie – forma widzenia”, zrealizowanego dzi瘯i grantowi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wy窺zego (2014).

Dojrza豉 twórczo嗆 Andrzeja Fydrycha rozpocz窸a si od grafiki warsztatowej, któr z powodzeniem uprawia po dzi dzie, równolegle zajmuj帷 si malarstwem. Na studiach pozna linoryt, technik druku wypuk貫go, któr w ramach uczelnianych eksperymentów zacz掖 陰czy z drukiem wkl瘰造m, bawi帷 si zale積o軼iami form geometrycznych i ekspresyjnej kreski, iluzyjn wypuk這軼i faktury i g豉dkiej apli wspó赧stniej帷ych w obr瑿ie jednej odbitki. Prze這mowa dla tych poszukiwa okaza豉 si podró do w這skiego Urbino latem 2007 roku i uczestnictwo w mi璠zynarodowych warsztatach graficznych w ramach nagrody Mi璠zynarodowego Centrum Grafiki KAUS. Tam w豉郾ie Andrzej Fydrych pozna technik kolografii, rzadko dzi stosowanego druku wkl瘰貫go pozwalaj帷ego na uzyskiwanie efektów fakturowych. Ju w tamtych pracach stosowa centralne, horyzontalne kompozycje, bazuj帷e na figurach doskona造ch, o idealnych proporcjach: kole, elipsie, kwadracie, poddanych wszak瞠 stylizowanej deformacji lub zap皻leniu. Cz瘰to nadawa im metaforyczne tytu造, odwo逝j帷e si do wznios造ch lub uniwersalnych poj耩 czy tematów, jak np. Odnalezienie w chaosie, Narodziny, Tajemnica (2007-2009). Skupiaj帷 si na badaniu mo磧iwo軼i warsztatu celowo ogranicza gam barw do klasycznych zestawie czerni, bieli, czerwieni lub poszukiwa jako軼i w obr瑿ie jednej tonacji, nacisk k豉d帷 na gradacje tonów i efekty walorowe, nadaj帷e p豉skim odbitkom wra瞠nia przestrzenno軼i.

Przygoda z grafik zapocz徠kowa豉 syntetyczne, czyste my郵enie, pomagaj帷e w sposób symboliczny opisa emocje. Taka kolejno嗆, nieco odwrotna od tradycyjnej, umo磧iwi豉 mi oderwanie si od rzeczywisto軼i tak cz瘰to na郵adowanej przez artystów i wej軼ie w 鈍iat w豉snych wyobra瞠 – uwa瘸 dzi artysta.  Z tej perspektywy naturaln kolejn rzeczy wydaje si zwrócenie zainteresowa Andrzeja Fydrycha w stron muzyki – bodaj瞠 najbardziej abstrakcyjnej i uduchowionej dziedziny sztuk pi瘯nych, silnie oddzia造wuj帷ej na ludzk psychik – co nast徙i這 oko這 2010 roku. W monochromatycznych i wycyzelowanych formalnie kompozycjach graficznych, ale i malarskich (Audiokszta速 I, II, Medytacja-brzmienie 2012), artysta podj掖 intuicyjne badania nad mo磧iwo軼iami wizualnego zapisu przep造wu d德i瘯u przez form plastyczn. Zw豉szcza prace ze znacz帷o zatytu這wanych cykli Forma pewnej ciszy i Kszta速 pewnego d德i瘯u ale te Medytacja czy Istnienie (lata 2010-2013), intryguj帷o balansuj帷e na granicy abstrakcji i figuracji, objawi造 artystyczn samo鈍iadomo嗆 autora, wewn皻rznie zdyscyplinowanego i rzetelnie podchodz帷ego do problemu formy w dziele sztuki. Forma zawsze niesie tre嗆. Próbuj nada wi瘯sze znaczenie kszta速om, które zauwa篡貫m w rzeczywisto軼i, które s dla mnie atrakcyjne. Najcenniejsze s te, zawieraj帷e jednocze郾ie tajemnice, co nieodgadnionego, jednocze郾ie eksploduj oczywist energi i potencja貫m. Interesuj mnie tre軼i pierwotne, cz瘰to sprzeczne: narodziny, 鄉ier, pocz徠ek, koniec… Istota bytu. Próbuj zawrze to poprzez syntez, w jednym znaku, symbolu uniwersalnym – pisa w komentarzu do wystawy indywidualnej w Galerii Ba逝ckiej w υdzi w 2010 roku, zatytu這wanej Grafika. Moje symbole uniwersum.

Po eksperymentach z graficznym medium, podejmowanych tak瞠 w miniaturze (interesuj帷y cykl Brzmienie, prezentowany na 15. Mi璠zynarodowym Triennale Ma貫 Formy Grafiki Polska-ód’2014), Andrzej Fydrych postanowi zmierzy si z malarstwem i skonfrontowa je z muzyk, dok豉dnie za z w豉snymi utworami, realizowanymi na bazie syntezatora. Tak narodzi豉 si idea Audiusów, 鈍ietlistych kompozycji 鈔edniego formatu, realizowanych od 2012 roku za pomoc mieszania technik malarskich i u篡cia aerografu. Te fantastyczno-kosmiczne pejza瞠 (czy te widoki tajemniczych wn皻rz?), zaskakuj widza feeri intensywnych barw, efektownym komplikowaniem uk豉dów z figur geometrycznych surrealistycznie dryfuj帷ych w nieokre郵onej przestrzeni oraz bogactwem faktury, nadaj帷ej obrazom g喚bi. Wra瞠nie zanurzenia si w metafizyczn g喚bi podbija towarzysz帷a Audiusom muzyka, która by豉 punktem wyj軼ia ich powstania. Podobnie jak w grafikach i w tym cyklu nadrz璠na by豉 forma, rozumiana jako suma bod嬈ów i informacji zewn皻rznych, przefiltrowanych przez wra磧iwo嗆 i wyobra幡i artysty. Przypomnijmy, 瞠 ten wielow徠kowy projekt, bliski synestezji, zosta zrealizowany dzi瘯i grantowi z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wy窺zego, a jego efektem b璠zie cykl indywidualnych prezentacji Adiusów, zapocz徠kowanych wystaw w Muzeum Miasta υdzi zatytu這wan S造szenie – forma widzenia oraz dalsze poszukiwania, skromnie okre郵ane przez autora jako malarskie refleksje o w豉snej muzyce.

Pozytywna energia i wewn皻rzna ekspresja, w豉sna symbolika wywiedziona z intuicji ale i wiedzy ogólnokulturalnej oraz gotowo嗆 do eksperymentowania stawiaj Andrzeja Fydrycha w鈔ód najlepiej zapowiadaj帷ych si polskich artystów m這dego pokolenia. Jego twórczo嗆 okre郵i豉bym jako wci捫 ewoluuj帷y proces, którego korzenie, by mo瞠 pod鈍iadomie, tkwi w tradycji ódzkiego konstruktywizmu i my郵enia awangardowego, progresywnego i otwartego, co wa積e: nie unikaj帷ego artystycznego ryzyka. Miejmy nadziej, 瞠 to ryzyko b璠zie przeze bezustannie podejmowane w drodze do perfekcji, rozumianej jako poszukiwanie form idealnych w otaczaj帷ej artyst (nad)rzeczywisto軼i.

Monika Nowakowska

Realizacja: Dianthus
Dokument wydrukowany ze strony: www.artysci-lodzkie.pl/pl/artysta/f/andrzej-fydrych/